De kracht van het printmagazine

Printmagazines zijn springlevend en vervullen een unieke rol binnen de crossmediale mix. Hoewel we bij Scripta zien dat er meer vraag is naar digitale communicatie, zijn wij ervan overtuigd dat print nog steeds een uitermate geschikt middel is om een communicatievraagstuk op te lossen.

Door: Peter van Vuuren
Leestijd: 3 min

Daarbij ervaren we dat print een comeback heeft gemaakt, nadat een aantal jaren geleden een trend leek te ontstaan om exclusief voor digitale communicatie te kiezen. Printmagazine is uiteraard nooit verdwenen, maar we kunnen inmiddels wel stellen dat een harde keuze tussen print en digitaal je behoorlijk beperkt in je mogelijkheden. Wij geven je zeven redenen waarom print nog altijd springlevend is en waarom je dit op zou moeten nemen in je communicatieplan.

Een printmagazine is goed inzetbaar voor verschillende doeleinden en bij Scripta wedden we zeker niet op één paard. Denk aan relatie- of een klantmagazines, maar ook personeelsbladen of visueel aantrekkelijke jaarverslagen. Daarbij is print uitermate geschikt als agendasetting of als leadgenerator.

Zeven redenen om een printmagazine op te nemen in je communicatieplan

  1. Een printmagazine is een tastbaar middel om op een regelmatige en indringende manier bij je doelgroep binnen te komen. Letterlijk door de brievenbus, met direct zichtbare content op een aantrekkelijke cover. Maar ook figuurlijk, want een fysiek magazine heeft veel meer impact bij de ontvanger en wordt daardoor vaak als een cadeautje ervaren.
  2. Print is een medium waar je even de tijd voor neemt. In een wereld waarin snel en vluchtig internet prominent aanwezig is, creëer je een moment van rust en aandacht. Dat blijkt ook uit een onderzoek van MediaTest. Van de mensen die zich bewust zijn van de ontvangst van een printeditie slaat zo’n 60% het open en nog eens 28% legt het opzij om later te lezen.
  3. Magazines zijn van nature gevarieerder. Door een goede bladformule en vormgeving ontstaan er meerdere mogelijkheden om de lezer te raken. Ook de keuze van papier, typografie, illustraties en fotografie zorgen voor een unieke beleving van print, die een beeldscherm moeilijk kan evenaren.
  4. Een printmagazine wordt intensiever gelezen dan digitale middelen. De lezers kunnen makkelijk heen en weer bladeren, houden overzicht en lezen een magazine grotendeels of in zijn geheel. Dat zorgt ervoor dat je meer bereikt met eenzelfde hoeveelheid content. De gemiddelde leestijd is 20 minuten per editie, een duur die in vergelijking met websitebezoek bijzonder hoog is. Zo’n 53% van de ontvangers leest de helft of meer van de artikelen.
  5. Magazines hebben een grote ‘stumble upon’-factor. Niet alleen de geadresseerde zelf pakt het daardoor gemiddeld vaker dan één keer op, maar ook huisgenoten van de geadresseerden (partners/kinderen) lezen mee. Of collega’s op kantoor. Hierdoor ontstaat een groter bereik dan het geval is bij digitale middelen. Uiteraard blijft het handig om gebruik te maken van persona’s, maar er is dus grote kans dat de persona’s erg kunnen variëren.
  6. Papieren magazines veroorzaken geen digitale leesvermoeidheid en daarom is het lezen van een magazine voor veel mensen een verademing naast al het blauwe licht van schermen die men dagelijks al veel te veel te verwerken krijgt. Bovendien kun je met een magazine goed loskomen van de context van het dagelijks werk en een geheel eigen moment creëren. De context waarin we informatie tot ons nemen is zeer bepalend voor ons oordeel over de inhoud.
  7. Printmagazines vormen een tastbare herkenning/waardering voor lezers die lid te zijn van een organisatie of instelling. Gemiddeld stelt 64% van de ontvangers het (zeer) op prijs dat zij een dergelijk blad van de organisatie ontvangen.

Bij Scripta hebben we veel ervaring en expertise als het gaat om print en geloven wij dat het in veel gevallen een meerwaarde kan bieden binnen je communicatieplan. Wil je meer weten over de mogelijkheden van print en de combinatie met digitale middelen om zo tot een ideale crossmediale mix te komen? Neem dan met ons op via info@scripta.nl of bel ons op 033 4600 333.

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons