Persona’s: Hoe je het meeste haalt uit een inbound marketingcampagne

Tijdens het opstellen van een marketing- en contentplan is het van groot belang dat je je kunt inleven in de verschillende klanten of doelgroepen van de organisatie. Door het opstellen van persona’s kun je de impact van je inbound marketingcampagne vergroten.

Door: Nathalie Wittendorp
Leestijd: 2 min

Het gebruik van persona’s wordt vooral aanbevolen als je een groot publiek aantrekt via je website. Bij een groot publiek kost het veel tijd om elke bezoeker persoonlijk te benaderen. Om deze stap te versnellen, maar alsnog zo persoonlijk mogelijk te houden, wordt het gebruik van persona’s aangeraden.

Wat zijn persona’s?

Persona’s zijn fictieve personen die allemaal behoeften, gedragskenmerken en doelen van bestaande of potentiële klanttypen omvatten. Als de persona’s goed gedefinieerd zijn, vereenvoudig je de werkzaamheden voor marketing, sales en klantenservice, aangezien er structuur en context is voor de communicatie bij deze (potentiële) klant.

Een persona maken kan een tijdrovende taak zijn. Je gaat als het ware in de schoenen staan van een (potentiële) klant om hun customer journey zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Het is aan te raden om te beginnen met twee tot drie persona’s op het moment dat je begint met het implementeren van een inbound marketingstrategie. Uitbreiding is hierna altijd nog mogelijk. Om een persona te creëren is het nodig om de juiste kennis van (potentiële) klanten te hebben.

Dit kun je doen door een marktonderzoek te starten, interviews af te nemen of in reeds beschikbare klantdata antwoorden te vinden. Het is belangrijk om niet één werknemer op deze taak te zetten, maar het juist als een teamopdracht te beschouwen. Meerdere teams hebben immers contact met deze persona’s en kunnen verschillende eigenschappen identificeren.

user persona's

Een user persona bevat over het algemeen de volgende punten:

Wie is hij/zij?
Bedenk de leeftijd, geslacht en demografische gegevens van deze persoon.

Wat is hun werk?
Bedrijfstak, functietitel en bedrijfsgrootte zijn hierbij van belang.

Hoe ziet een dag in hun leven eruit?
Wat doet deze persoon op een dag? Heeft hij/zij kinderen? Wat zijn zijn/haar hobby’s? Met wie hebben ze te maken en welke dagelijkse beslissingen maken ze?

Wat zijn hun doelen en waar hechten ze waarde aan?
Specificeer wat ze het meest op prijs stellen bij een aankoopbeslissing (prijs, klantenservice, et cetera).

Waar halen ze informatie vandaan?
Wat zijn hun primaire bronnen voor het vergaren van informatie tijdens hun onderzoeks- en aankoopproces.

Wat zijn hun meest voorkomen bezwaren?
Maak een lijst met verschillende redenen die je van een (potentiële) klant vaak hoort en plaats deze onder de juiste user persona’s.

Na dat je twee, drie, of meer persona’s hebt geïdentificeerd, kun je aan de slag gaan. Zorg ervoor dat iedereen binnen het bedrijf op dezelfde manier deze persona’s benadert. Na verloop van tijd is het mogelijk dat je merkt dat verschillende (potentiële) klanten niet meer binnen een persona vallen. In dat geval is het belangrijk om één van de persona’s aan te passen zodat de (potentiële) klant er wel weer onder valt, of om een nieuwe persona aan te maken.

Overigens hoef je niet alles zelf te ontdekken en leren. HubSpot, waar wij partner van zijn, heeft een online tool waarmee je heel eenvoudig persona’s kan vormen. Zeker wanneer je van start gaat, kan deze tool je op weg helpen.

Meer weten over het onderwerp? Check onze inbound contentmarketing pillar page.

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons