6 tips voor een ijzersterk jaarverslag

Door: Maarten de Kwaadsteniet
Leestijd: 4 minuten

Tip 1: Visualiseer het met Foleon

Het is prima om een financieel jaarverslag te presenteren in pdf-vorm, maar houd er wel rekening mee dat droge teksten in deze vorm veelal lastig door te spitten zijn. Als naslagwerk is dat prima, maar om je boodschap over te brengen, wil je toch wat meer mogelijkheden hebben om jouw boodschap te presenteren. Bij Scripta maken we veelvuldig gebruik van het content experience platform Foleon om jaarverslagen op te maken. Dit platform brengt een hoop voordelen met zich mee: Het ziet er mooi uit, biedt zowel embed- als interactiemogelijkheden en is zeer responsive. Wanneer je het vakkundig laat vormgeven, dan leest het jaarverslag weg als een digitaal magazine en daardoor blijft de boodschap een stuk beter hangen. Lees meer over Foleon in dit artikel.

Tip 2: Ga voor storytelling in je jaarverslag

Je denkt bij een jaarverslag wellicht aan een jaarrekening en een hele berg bedrijfsinformatie, maar een dergelijke publicatie is juist de perfecte gelegenheid om jouw verhaal te vertellen. Door middel van storytelling kun je op een persoonlijke manier toelichten welke gebeurtenissen belangrijk waren voor je organisatie en ingaan op de toekomstplannen. Laat op verhalende wijze weten waar je bedrijf voor staat, in hoeverre je je doelen hebt behaald en wees ook eerlijk over de dingen die beter hadden kunnen verlopen. Zeker wanneer je perspectief biedt, dan hoeft het niet alleen maar een jubelverhaal te zijn.

Tip 3: Haal meer uit de context en maak nieuwe content

Denk bij het visualiseren van je jaarverslag ook aan content die je doelgroep raakt. Eenzijdige content zorgt ervoor dat een lezer al snel afhaakt; maak dus een bladformule en wees creatief met je aanpak. Daarbij kun je denken aan interviews met medewerkers, of zelfs met klanten. Als je daarnaast een thema bepaalt (bijvoorbeeld op basis van een belangrijke gebeurtenis), dan zorg je ervoor dat het jaarverslag zowel eenduidig is als afwisselend.

Tip 4: Presenteer wat complex lijkt op eenvoudige wijze (met infographics)

Feiten en cijfers zijn al snel vrij saai als je het op een rijtje zet, maar het visualiseren van deze gegevens werkt juist erg sterk. Denk bij dergelijke content altijd erover na hoe je het wilt visualiseren, waarbij een infographic een effectief middel is om direct een goed beeld te geven van de situatie. Bedenk wel dat het niet handig is om alleen maar met infographics te werken binnen een jaarverslag. Bepaal een huisstijl, maar probeer daarbinnen een mooie contentmix te maken. Denk bijvoorbeeld aan een introvideo en/of voorwoord, daarna ‘facts & figures’ in een infographic, vervolgens het verhaal van je bedrijf, de nodige interviews, om af te sluiten met de personele veranderingen van je organisatie.

Tip 5: Voeg interactiemogelijkheden toe

Het mooie aan een gevisualiseerd jaarverslag is dat het uitnodigend kan werken, zeker digitaal. Schroom dan ook niet om contactmogelijkheden in te bouwen in je jaarverslag, bijvoorbeeld door het mailadres van een betreffende verantwoordelijke toe te voegen aan een specifieke pagina. In Foleon is het overigens heel eenvoudig om een contactformulier toe te voegen, waardoor de drempel nog een stuk lager is. Vergeet ook zeker niet om knoppen toe te voegen waarmee het jaarverslag of delen van dit jaarverslag te delen via social media.

Tip 6: Deel het intern en laat het delen

Schroom niet om het jaarverslag met mensen intern te delen en vergeet ook niet om bijvoorbeeld partners te wijzen op de publicatie. Wanneer je dat doet, is het eveneens verstandig om te vragen of zij het jaarverslag willen delen op social media. Participatie betekent niet alleen meehelpen om iets te realiseren, maar ook om het gerealiseerde te verspreiden met je netwerk. Wees trots op je werk en zorg voor een organische groei, zodat je een gigantisch bereik kan genereren.

Bonus tip: Actualiseer je jaarverslag

Hoewel je verwacht dat een jaarverslag één keer paar jaar verschijnt (het zit nu eenmaal in de benaming), is het helemaal geen slecht idee om je visuele jaarverslag te actualiseren. Via Foleon kan dat heel eenvoudig door specials in de vorm van extra edities te publiceren. Zeker wanneer je een belangrijk evenement of campagne organiseert waar je aandacht voor wilt vragen, dan is het helemaal niet verkeerd om een ietwat aangepaste vorm intern en extern te verspreiden.

Meer inspiratie

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons