Magazines bieden een rustmoment in de huidige hectische digitale wereld

Computerogen. Digitale vermoeidheid. Computer vision syndrome. Zeker sinds de lockdown brengen we steeds meer tijd door achter een beeldscherm, en dat vraagt veel van onze hersenen en zintuigen. Het (blauwe) licht, beperkte contrast, de spiegelingen en de mindere scherpte van het beeld, zorgen er voor dat onze ogen veel sneller vermoeid zijn. We knipperen zelfs minder vaak met onze ogen wanneer we achter een beeldscherp zitten. Niet verwonderlijk dus dat steeds meer mensen een rustpunt vinden in het lezen van een magazine.

Door: Franca Gielisse
Leestijd: 3 minuten

Door alle digitale prikkels worden onze zintuigen overladen, en raken we sneller en dieper vermoeid. Zeker bij mensen die veel digitale vergaderingen bijwonen, kan deze zogenaamde Zoom-vermoeidheid leiden tot ernstige vermoeidheidssymptomen, of zelfs een burn-out.

In die hectische digitale wereld bieden papieren magazines een mooi rustpunt. Het is een ideaal medium om even afstand te nemen van social media, e-mail en andere digitale prikkels. Lezen van papier zorgt niet alleen voor meer rust, maar ook voor meer focus, concentratie en informatieopname. Als je dus als merk meer aandacht wil krijgen van je doelgroep, dan is een magazine daarvoor een uitstekend middel.

Ook jongeren zien in magazines een aangenaam rustpunt in hun drukke digitale bestaan. Een onderzoek* onder jongeren laat zien dat 82% van de ondervraagden een magazine ziet als bron van rust. Daar waar je door de drukke samenleving vaak ‘geleefd wordt’, voelt 79% van de jongeren zich tijdens het lezen van een magazine in control. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat een offline moment voor jongeren een belangrijke motivatie is om magazines te lezen.

Gebruik dat moment van rust dus om op een aansprekende manier jouw achterban te informeren over de onderwerpen die voor jouw bedrijf relevant zijn. De inzet van een magazine biedt je daarvoor een gouden kans. Dat is de kracht van magazines. Dat is de kracht van Scripta.

 

*Bron: Van Weert, J. (2019); Jongeren zien tijdschrift lezen als rustmoment.

Meer inspiratie

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons