6 tips voor het maken van een contentplanning

In een vorig artikel hebben we het al gehad over inbound contentmarketing. Om echt te beginnen met contentmarketing, is contentplanning cruciaal. Hoe je begint met het maken van zo’n contentplanning? Ik geef je hiervoor 6 tips!

Door: Nathalie Wittendorp
Leestijd: 3 min

1. Doel

Het allerbelangrijkste is je doel. Wat wil je bereiken en hoe ben je van plan dit te bereiken? Zodra je een doel hebt, is het makkelijker om te bekijken of er progressie is en waarom (voornamelijk via de statistieken).

2. Frequentie

Naast het doel is één van de eerste vragen die je jezelf moet stellen: “Hoe vaak wil ik iets plaatsen?” Daarnaast is het belangrijk om niet te ambitieus te beginnen. Een goed doel is om tussen de 1-3 berichten per week te plaatsen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de tijd die je ervoor wilt nemen. Het maken van goede content kost namelijk tijd.

3. Structuur

Om ervoor te zorgen dat niet alle posts op elkaar lijken, is het handig om een structuur aan te houden. Hierdoor spoor je mensen natuurlijk ook aan om jou te gaan volgen.

Een aantal soorten posts die je kunt plaatsen zijn:

  • Testimonial
  • Videocontent
  • Quote
  • Expertise
  • Vraag
  • Blogpost

Een andere optie is om elke maand een thema te kiezen dat bij jouw bedrijf past. Zo kun je bijvoorbeeld bij een sport merk een maand lang kiezen om juist kleding te promoten, de maand daarop schoenen, enzovoort.

Tips contentplanning

4. Feestdagen

Denk aan de feestdagen bij het maken van je contentplanning! Feestdagen zijn hartstikke handig om een leuke inhaker te verzinnen. Kijk daarbij niet alleen naar de ‘traditionele’ feestdagen, maar kijk ook eens naar de overige dagen, zoals milieudag en de start van de zomer. Wedden dat hier zeker een leuke inhaker op te verzinnen is?

5. Probeer nieuwe dingen uit

Om erachter te komen wat voor jouw bedrijf goed (of juist slecht) werkt moet je nieuwe dingen uitproberen. Analyseer wat goed gaat en ga hierop bouwen.

6. Analytics

We zijn er al lichtelijk over begonnen in punt 1, maar kijk naar je statistieken! Je kunt hier veel van leren, zoals wanneer je doelgroep online is, wat de beste tijden zijn om te plaatsen en wat jouw doelgroep aanspreekt. Doe hier wat mee!

Zet voor jezelf aan het begin van een contentplanning een moment vast (zoals één keer per week, per twee weken of per maand) om goed in de statistieken te duiken. Voor elk platform zullen de statistieken en uitkomsten anders zijn, dus ga ook na welke berichten per platform werken en welke juist niet.

Overigens hoef je het wiel natuurlijk niet helemaal opnieuw uit te vinden. HubSpot, waar wij partner van zijn, heeft handige contentplanning templates die je gratis kunt downloaden wanneer je je gegevens achterlaat.

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons