Magazines prikkelen meerdere zintuigen, wat zorgt voor betere informatieoverdracht

Je hebt een tijdschrift in je handen, en in je vingertoppen voel je de aangename aanraking met het papier. Je ervaart ook het gewicht van het magazine en ruikt de (biologisch afbreekbare) inkt. Als je naar de volgende bladzijde gaat, hoor je het onmiskenbare geluid van het omslaan van het dunne papier. En je ogen worden volledig in beslag genomen door een prachtige foto die twee pagina’s breed je hele blikveld vult.

Door: Franca Gielisse
Leestijd: 3 minuten

Ongemerkt prikkelt het lezen van een magazine vele zintuigen, en dat heeft een positief effect op de opname van de informatie die je tot je neemt. Door deze meervoudige prikkeling worden er verschillende gebieden in de hersenen geactiveerd. En omdat de mens in het dagelijks leven gewend is aan het multisensorisch waarnemen en verwerken van informatie, zijn er veel actieve verbindingen tussen deze hersengebieden. Daardoor zijn we in staat om de informatie sneller te begrijpen, beter te verwerken en makkelijker te onthouden.

Lezen is sowieso een krachtig middel om ons brein te stimuleren. Als we lezen, zijn er veel verschillende hersenfuncties actief. Los van het waarnemen zelf, gebruiken we ons geheugen, onze verbeelding, het vermogen om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden, onze taalgebieden, ons concentratievermogen, ons analytisch vermogen, noem maar op. Zeker wanneer de informatie verpakt is in verhalen, worden er nog meer hersengebieden geactiveerd. Ons brein houdt van de herkenbare patronen van de vertelstructuur van een verhaal, slaat makkelijker informatie op wanneer deze in verhaalvorm wordt verteld en ons brein wordt sneller aangezet tot actie.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de prikkeling van het emotionele brein, want ook daarop heeft het lezen van een papieren magazine een positief effect. Door het lezen van verhalen in een magazine, worden in ons brein stofjes als oxytocine, endorfine, dopamine en cortisol aangemaakt, wat zorgt dat we makkelijker onze aandacht bij het verhaal houden, ons er blijer door voelen en ons meer betrokken voelen.

Kortom, een magazine is de ultieme beleving als het gaat om het prikkelen van je zintuigen en je brein. Het lezen van een magazine creëert een combinatie van geur, voelen, doorbladeren en emotionele prikkels, wat zorgt voor een betere overdracht van informatie.

Gebruik deze toegevoegde waarde van een magazine dus om op een aansprekende manier jouw achterban te informeren over de onderwerpen die voor jouw bedrijf relevant zijn. Dat is de kracht van magazines. Dat is de kracht van Scripta.

Meer inspiratie

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons