Wat we natuurlijk eerst wilde weten, is of alle maatregelen ter bestrijding van het coronavirus impact op hun business heeft gehad. Voor hetmerendeel van de bedrijven was dat het geval. 63% geeft aan dat de negatieve gevolgen enorm tot behoorlijk groot zijn geweest. Aan de andere kant geeft zo’n 10% aan dat er door de crisis zelfs meer business hun kant op gekomen is. Dat geldt vooral voor respondenten met bedrijven in online business en e-learning.
Hoe staat men er dan nu voor? Nou, eigenlijk zitten de meeste bedrijven alweer in de vierde of vijfde versnelling. 27% geeft aan druk bezig te zijn met plannen voor na de lockdown, en 30% is zelfs (al weer) vol aan de slag. Voor een aantal bedrijven (15%) is het wel nog alle hens aan dek om zich aan te passen aan de huidige situatie. De resterende 28% heeft dat inmiddels gedaan, en durft al weer voorzichtig vooruit te kijken.
Hoe houdt men dan contact met klanten en prospects? Zo’n 5% doet dat op dit moment helemaal niet (buiten de strikt noodzakelijke contacten om). En de overgrote meerderheid van de bedrijven (bijna driekwart) doet dat voornamelijk via tools als Zoom, Teams, Skype en natuurlijk traditionelere middelen als mail en telefoon. Een klein deel (12,5%) plant al wel afspraken in voor bijvoorbeeld de maanden mei en juni. En 10% van de bedrijven bezoekt en ontvangt zelfs al weer relaties, waarbij men zich natuurlijk keurig houdt aan de richtlijnen van het RIVM.
Wij interpreteren deze cijfers als best wel positief. Bedrijven willen door, laten zich niet al te zeer uit het veld slaan door beperkende maatregelen (die ze uiteraard weldegelijk respecteren), krabbelen waar nodig weer overeind en zijn druk bezig om business te bedrijven of te kijken hoe ze dat zo snel mogelijk weer kunnen doen.
Wat verwacht men dan van de situatie na de crisis? Bijna alle bedrijven denken dat de wereld er straks substantieel anders uit zal zien, maar
32% verwacht dat er voor hen zelf niet veel zal veranderen. En ruim 30% denkt zelfs dat we ons nu nog niet kunnen voorstellen hoe anders de wereld straks zal zijn. Laten we – als dat zo is – dan maar hopen dat die veranderingen vooral ook positief zullen zijn.
En wij zelf dan? Ja, wij merken ook zeker de gevolgen van de huidige crisis, staan er zeer voor open om – op gepaste afstand of via een videocall – weer afspraken te maken over de slimme inzet van contentmarketing, en wij drinken gelukkig bij ons op kantoor ook al weer koffie met (potentieel nieuwe) klanten. Plan dus gerust een afspraak met ons in, want wij zijn er klaar voor.
Noot: Dit onderzoekje is natuurlijk totaal niet representatief. Het gaat om slechts honderd bedrijven, die bovendien – omdat het allemaal klanten en relaties van Scripta zijn – geen goede afspiegeling zijn van het totale bedrijfsleven. Maar het geeft wel hoop, hè.