Golden Circle als eye-opener voor jouw organisatie

Iedereen wil zich onderscheiden van anderen. In het bedrijfsleven is dit niet anders. Maar met wat, hoe en waarom onderscheidt een organisatie of product zich? Het Golden Circle-model van Simon Sinek kan hierbij helpen.

Door: Nathalie Wittendorp
Leestijd: 3 min

De kern van het Golden Circle-model is de waarom-vraag. Daarop volgt de term hoe. Tot slot is de buitenste term ‘wat’.

De meeste bedrijven denken vanuit de buitenste term en vervolgen daarna de termen naar de kern toe. Deze techniek is de outside-in-techniek. Volgens Simon Sinek is dit echter niet de beste oplossing. Klanten komen bij jou omdat ze geloven waar je voor staat (de waarom) en niet alleen om het product of service dat je aanbiedt (de wat).

Inside-out-techniek

Bij het gebruiken van het Golden Circle-model gebruik je de inside-out-techniek. Hierbij is de waarom een stuk gelangrijker dan de wat. Dat blijkt ook uit de volgende quote van Simon Sinek.

Wat het Golden Circle-model zo krachtig maakt, is dat het je dwingt om te destilleren wat jouw organisatie uniek maakt. Dat kan overigens ook betekenen dat je je realiseert dat jouw propositie wel wat unieker mag zijn. Het is belangrijk om erachter te komen welke belangrijke unieke aspecten jouw organisatie heeft om je goed te kunnen onderscheiden in de markt. Dit unieke aspect kan zowel een doelstelling zijn als jullie missie, maar ook de producten of services die het bedrijf aanbiedt.

Golden circle model

Wat maakt jouw organisatie uniek?

Kortom, dit model helpt bedrijven om een ander denkpatroon te creëren. Het model is te gebruiken voor interne analyse, maar kan ook toegepast worden om leads om te zetten in prospects (en daarna hopelijk klanten). Belangrijk daarbij is dat je eerlijk bent en ook durft te erkennen wanneer de waarom-vraag geen bevredigend antwoord oplevert. Dat is ook niet erg, want met die kennis kun je juist vooruit en zodoende open je juist deuren voor je organisatie.

Na onderzoek is Simon Sinek erachter gekomen dat invloedrijke bedrijven zoals Apple, Dopper en Tony Chocolonely succesvol zijn omdat ze denken vanuit de waarom-vraag. Ze gebruiken hun doel in hun propositie, positionering en marketingplan. Ook wij hebben het Golden Circle-model gebruik om te bepalen hoe we Scripta willen positioneren en kwamen daardoor tot een aantal interessante realisaties.

Hoe pas je Golden Circle toe?

Kijk naar je eigen organisatie. Waarom ben je begonnen? Wat wil je bereiken? Wat zijn belangrijke doelstellingen die je wilt behalen. Als je hier een antwoord op hebt, ga je verder naar de volgende term, hoe. Hoe wil je dit bereiken/behalen? En tot slot, wat heb je hiervoor nodig?

Wanneer je antwoorden op deze vragen weet, dan zal je merken dat je vanuit een visie en strategie jouw organisatie verder kan helpen. Blijkt het toch lastig om de antwoorden te vormen? Scripta is zeer bedreven met het Golden Circle-model en kan je helpen met bijvoorbeeld een sessie. Neem zeker contact met ons op om daar vrijblijvend over te praten.

Meer weten over het onderwerp? Check onze inbound contentmarketing pillar page.

Meer inspiratie

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons