Veel traffic op je website? Zo haal je het maximale eruit

Heb je op dit moment veel traffic op je website, maar weet je niet wat je ermee moet? Online bereikbaarheid was al belangrijk voor veel organisaties, maar is door de huidige (en toekomstige) realiteit een must.

Door: Nathalie Wittendorp
Leestijd: 3 min

Belangrijk is dat je ervoor zorgt dat een ‘vreemde’ die jouw website bereikt uiteindelijk een lead wordt. Nog interessanter is om ervoor te zorgen dat deze lead jouw website blijft raadplegen en uiteindelijk een prospect wordt. Hoe krijg je dat voor elkaar? We beginnen met een paar basisprincipes en geven je vervolgens vijf tips.

SEO

Iedereen zegt het, maar het klopt ook echt. De SEO van je website is essentieel om je vindbaarheid te vergroten. Zelfs wanneer je denkt dat je goed vindbaar bent, spreken we uit ervaring dat optimalisatie bijna altijd zinvol is. Niet alleen zorgt een verse blik ervoor dat je dingen die je wellicht eerder over het hoofd hebt gezien verbetert, maar ook passen zoekmachines om de zoveel tijd het algoritme aan. Een simpele SEO-check doet dan wonderen.

Content

Hoe meer landingspagina’s je hebt met kwalitatief goede content, hoe meer Google de website gaat zien als ‘een autoriteit’. Om deze reden plaatsen veel bedrijven blog posts op hun website waarvan elke post weer een nieuwe landingspagina is, die allemaal een SEO-behandeling hebben gehad.

Kwalitatief goede content vergt veel tijd, maar biedt veel voordelen. Niet enkel om Google tevreden te houden, maar ook omdat je je bezoeker iets waardevols wilt bieden. Naast de bovengenoemde reden is het daarbij handig om de content te gebruiken op bijvoorbeeld social media-kanalen. Via deze weg kun je mogelijk (nieuwe) leads bereiken en hun aandacht trekken.

website traffic

Om echt contactgegevens te ontvangen kun je bijvoorbeeld een gratis e-book of een whitepaper inzetten. In ruil voor deze gratis downloadable kun je vragen om mensen hun gegevens achter te laten of ze laten inschrijven voor je nieuwsbrief.

Op dit moment is de aandacht getrokken, maar hoe zorg je ervoor dat je de aandacht behoudt?

Tip 1: Zorg ervoor dat je interessant blijft

De eerste tip is vrij ‘basic’, maar blijft toch de kern van het behouden van leads, om ze uiteindelijk te converteren naar een prospect. Blijf altijd kwalitatief goede content leveren en laat de lezer weten wat ze kunnen verwachten. Veel content produceren betekent niet direct dat de content ook van hoge kwaliteit is, of dat het interessant is voor de lezer. Vraag jezelf dus af: wat wil de lezer zien? Wat voor content verwacht hij en hoe kan jij van toegevoegde waarde zijn?

Tip 2: Toon waardering

Zijn er werkzaamheden verricht voor een nieuwe klant? Waren deze werkzaamheden nieuw, maar past het wel in je straatje? Maak er content over. Via deze weg toon je waardering aan de klant en laat je tegelijkertijd zien dat je ook voor andere werkzaamheden openstaat.

Tip 3: Jij bent de beste

Geef leads het gevoel dat ze voor bepaalde werkzaamheden geen andere partijen kunnen kiezen dan jouw organisatie. Overtuig ze dat jouw organisatie hier het geschiktst voor is. Dit kun je doen door bijvoorbeeld testimonials of reviews van klanten te tonen bij een case of op de website.

Tips

Tip 4: Monitor je leads

Monitor het contact dat leads met jouw bedrijf hebben. Hoe vaak bezoeken ze de website? Welke pagina’s vinden ze het meest interessant? Welke nieuwsbrieven openen ze wel en welke openen ze niet? Stuur de leads in de richting die jij wilt. Hiervoor zijn handige tools beschikbaar zoals HubSpot, waarover je meer kan lezen in dit artikel. Daarbij zijn wij partner van Lead Forensics, een tool die je kan helpen om traffic op je website goed in kaart te brengen en je zeer handige instrumenten biedt om bezoek om te zetten in leads.

Tip 5: Persoonlijk contact

Merk je dat een lead lang naar een onderwerp op de website kijkt en is hij ingeschreven op de nieuwsbrief? Maak een persoonlijke nieuwsbrief met relevante content voor hem. Zorg ervoor dat hij na het lezen van deze nieuwsbrief persoonlijk contact met je opneemt voor meer informatie.

Uiteraard is dit altijd belangrijk, maar ook in deze vreemde tijden is het verstandig om op persoonlijk contact te focussen. Iedereen staat nu voor een uitdaging, dus schroom niet om je kwetsbaar op te stellen (zolang dit oprecht is en je het niet overdrijft). In sommige gevallen kan dit zelfs een band scheppen met de prospect, waardoor hij of zij uiteindelijk klant wordt. Toch is het ook mogelijk om dit persoonlijke contact te automatiseren met een marketing tool zoals Hubspot.

Deze tips zijn altijd te gebruiken, ook in tijden dat de website-traffic lager is dan normaal. Ben je op zoek naar hulp of wil je meer tips? Neem dan contact met ons op via 033 4600 333 of info@scripta.nl.

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons