SEO guide: Tips om je websitebereik te vergroten

In een vorig artikel heb ik alle basics van SEO uitgelegd, maar als het allemaal zo gemakkelijk was zou je denken dat je wel op de eerste pagina in Google zou staan. Toch zitten er een stuk meer snufjes aan dan je denkt. Desalniettemin heb ik wel een paar SEO tips voor je om nóg hoger in Google te scoren!

Door: Nathalie Wittendorp
Leestijd: 3 min

1. Kies de juiste focus keywords

Een focus keyword is handig om te bepalen voordat je begint met schrijven, maar hoe weet je op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt? Daar zijn een aantal hartstikke handige tools voor zoals bijvoorbeeld Google Keyword Planner. Het fijne aan deze tool is dat hij gratis is. Het enige wat nodig is, is een Google Adwords account om in te loggen (ook gratis). Maar als je het nog makkelijker wilt, dan kun je gewoon jouw keyword in google intypen en kijken welke suggesties omhoog komen. Bedenk hierbij welke jouw doelgroep zal vragen, en baseer hierop ook jouw artikel of webpagina. Andere bronnen die je kunt raadplegen zijn Answer the Public, Keywordtool.io en Google Trends.

2. Hoe pas je de keywords toe?

Om een tekst SEO-proof te maken, gebruik je de focus keywords in verschillende delen van de tekst, zoals in de titel, meta description, url, koppen en tussenkoppen, eerste alinea, linkteksten en alt-teksten (de tekst achter een afbeelding die Google kan lezen). Daarnaast is het handig om in de tekst dezelfde keywords af en toe te herhalen, of een synoniem ervoor te gebruiken. Doe hiervoor een onderzoek over welke woorden jouw target group gebruikt en hoe ze hun vragen in Google intypen. Je wilt natuurlijk ook dat ze met een synoniem ook bij jouw artikel/website uitkomen. Ga je synoniemen gebruiken? Zorg wel voor een goede balans en ga niet in elke zin het focus keyword of een synoniem plaatsen. De synoniemen, ook wel related keywords genoemd, kun je gemakkelijk via Google vinden.

3. Geef je tekst body

Voor een goede SEO moeten teksten minimaal 300 woorden bevatten. Wil je écht aan de slag met SEO, dan lopen de aantallen al snel richting 1500 woorden. Hierbij kunnen we wel aanraden om te werken met verschillende subtitels. Om de tekst makkelijker leesbaar te maken, kun je in deze subtitels alvast aangeven waar de alinea over gaat. Zorg er in dat geval ook voor dat de alinea’s niet te lang worden. Bij een longread kunnen we aanraden om boven een tabel te maken met de subtitels. Op deze manier kunnen de persona’s direct bekijken of ze het waard vinden om de tekst te lezen. Nog een pluspunt van een tabel is dat Google’s Snippet deze gemakkelijk oppakt.

4. Authenticiteit staat op één

Het gezegde ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’ bestaat binnen SEO niet. Google scant alle websites en als er een indicatie is dat de tekst is overgenomen van een andere pagina, dan krijg je hier strafpunten voor.

SEO guide websitebereik

5. Afbeeldingen

Door middel van het plaatsen van afbeeldingen op een pagina verbeter je niet alleen de pagina voor het oog, maar verbeter je ook je SEO. Hierbij is het wel belangrijk dat je je focus keyword vernoemt in de titel, alt-tekst (de tekst die te zien is als je met je muis op de afbeelding gaat staan en die voor Google leesbaar is) en bestandsnaam van de afbeelding. Vaak verschijnen afbeeldingen met een juiste alt-tekst ook in Google Afbeeldingen, waarop de traffic naar jouw website mogelijk verhoogd zal worden.

6. Linkbuilding

Net zoals ik in het vorige artikel ‘de basisprincipes van SEO’ al benoemde, is het belangrijk om in jouw teksten interne en externe links op te nemen. Dat deze links relevant moeten zijn, is vanzelfsprekend (anders krijg je wederom ‘strafpunten’ van Google). Daarnaast is het belangrijk dat externe websites naar jouw pagina gaan linken. Hierdoor word je steeds belangrijker voor Google en zal je ranking dus ook verhogen. Een goed startpunt is om je website aan te melden bij startpagina’s of blogs over onderwerpen die bij jouw bedrijf passen. Daarnaast kun je organisaties uit je netwerk vragen om te linken naar jouw website. Er bestaan bedrijven die tegen betaling aan linkbuilding doen. Het is een enigszins verouderde truc en het is verstandig om hier niet op in te gaan. Google checkt namelijk of het om serieuze linkbuilding gaat en als dit niet het geval is (je raadt het al) krijg je strafpunten.

7. Tools

Hulpmiddelen zijn natuurlijk altijd fijn, maar laat het nooit je creativiteit in de weg staan. Maar desalniettemin is het fijn dat er tools bestaan die feedback op jouw tekst kunnen geven. Een modern CMS heeft hier veelal een SEO plug-in voor, zoals Yoast. Daarnaast is een SEO-training ook altijd een goed idee. Op deze manier blijf je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen van Google.

Heb je nog vragen over SEO-optimalisatie of heb je gewoon een beetje hulp nodig? Scripta is zeer bedreven met search engine optimization en kan je helpen. Neem zeker contact met ons op om daar vrijblijvend over te praten.

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons