Hoe marketing automation je kan helpen tijdens het inbound marketing-proces

Inbound marketing kan intensief zijn, maar je kan het jezelf wel makkelijker maken. Ook dit proces vergt tijd en inspanning – voornamelijk qua voorbereiding – maar je hebt er later veel profijt van.

Door: Nathalie Wittendorp
Leestijd: 2 min

Een gedeelte van het inbound marketing-proces kun je vereenvoudigen door gebruik te maken van marketing automation. Hierbij zorg je ervoor dat repetitieve taken zoals het versturen van mails, acties op de website of social media-activiteiten (semi-)automatisch verlopen. De enige benodigdheid is een stukje software, waarmee de marketing automations gemaakt kunnen worden. Bij Scripta gebruiken we hiervoor (voornamelijk) HubSpot, waar je hier meer over leest. Met deze tool maken wij onder andere mailingreeksen die via een workflow verlopen.

Marketing automation in HubSpot

Een goed voorbeeld van een marketing automation is het versturen van een herinneringsmail op het moment dat een persoon nog geen logische stap heeft ondernomen, zoals het openen van een mail. Via marketing automation kun je er dan voor zorgen dat er automatisch een herinneringsmail wordt verstuurd naar deze persoon. Ook kun je de periode aangeven tussen deze mails. Wanneer iemand de mail dan wel opent, kun je de zogenoemde workflow afsluiten.

Dit voorbeeld is een eenvoudige manier van marketing automation, maar je kunt het natuurlijk veel optimaler gebruiken. Vooral de inbound methodologie vraagt om een complexere aanpak, waarbij niet alleen mails ingepland worden, maar waarbij ook de doelgroep ingedeeld wordt op basis van bepaalde acties en gedrag, en je daar weer vervolgacties aan koppelt.

marketing automation in Hubspot

Testoptie en analyse

Dergelijke oplossingen brengen ook potentiele valkuilen met zich mee. Zo is een van de misvattingen van marketing automation de gedachte dat de software alle marketingactiviteiten uit handen neemt. Uiteraard wil je tot op zekere hoogte wel naar dit punt werken. Toch is het belangrijk om de marketing automation eerst uit te tekenen om zo een overzicht te creëren. Je zult zien dat het maken van een workflow dan ook een stuk makkelijker en efficiënter zal verlopen.

Om te kijken of een workflow goed staat, kun je gebruikmaken van een testoptie of deze testen in een selecte groep. Bij een uitgebreide marketing automation kan dit een tijdrovende klus zijn, maar alsnog is het van groot belang. Na livegang is het belangrijk om te monitoren wat goed en minder goed werkt. Zo kun je er ook aanpassingen in maken zoals stappen toevoegen of verwijderen zodat de ontvangers nog beter worden bediend.

Het opzetten van marketing automations hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar de instapdrempel kan hoog zijn en een goede voorbereiding is het halve werk. Wanneer je wel wat hulp kan gebruiken om een goed begin te maken, dan is het goed om te weten dat wij voor je klaarstaan. Neem zeker contact met ons op om daar vrijblijvend over te praten.

workflow in hubspot

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons