LinkedIn adverteren: Alles wat je moet weten voor je begint

LinkedIn is een goed platform om te gebruiken als communicatie- en promotiemiddel binnen je contentmarketingstrategie. Uiteraard heeft organisch bereik voor je bedrijfspagina de voorkeur. Toch is het niet erg om een zetje in de juiste richting te geven door middel van LinkedIn Adverteren.

Door: Nathalie Wittendorp
Leestijd: 4 min

De eerste tip die we je geven is: wees niet bang om te beginnen. Iedereen kent wel de verhalen van de hoge prijs van LinkedIn-advertenties, maar door goed te optimaliseren kun je er genoeg uit halen. LinkedIn biedt veel opties om advertenties te monitoren en aan te passen, zodat je niet plots flinke bedragen kwijt bent. Om dit te voorkomen is het belangrijk en verstandig om de prestaties van de advertenties dagelijks te bekijken.

Het plaatsen van een advertentie verloopt nagenoeg op dezelfde manier als een reguliere post en is dus vrij eenvoudig, zeker als je het onderstaande stappenplan volgt. Het adverteren op LinkedIn verloopt via de Campaign Manager. Hiervoor moet je je aanmelden. Dit kan gemakkelijk via jouw eigen LinkedIn-account. Zodra je bent ingelogd kun je op ‘Werk’ klikken, boven in de pagina. Kies vervolgens voor ‘Adverteren’. Je komt nu terecht in de campagnebeheer-omgeving van LinkedIn, waar je een losse account kunt aanmaken.

1. Doelstelling

Wanneer je een advertentie opstelt, moet je eerst je doelstelling bepalen, opgedeeld in awareness, consideration en conversions. LinkedIn biedt verschillende opties, zoals videoweergaven, naamsbekendheid, maar ook een mogelijkheid om leads te genereren. Bekijk welke doelstelling het beste overeenkomt met jouw doel. LinkedIn bepaalt op basis van jouw keuze hoe jouw advertentie wordt ingedeeld en stemt de rapportages af op jouw specifieke doelstelling.

2. Doelgroep

Bij voorkeur stem je de doelgroep af op je persona’s. Je hebt vervolgens keuze uit attributen, zoals locatie, leeftijd, geslacht, opleiding, ervaring, interesses en bedrijfseigenschappen. Ook kun je gebruikmaken van gematchte doelgroepen, zoals de retargeting van een doelgroep of het targetten van accounts die je al kent. Kijk goed naar de rechterkant van de pagina, waar de voorspelde resultaten te zien zijn. Ben je tevreden met je doelgroep? Sla hem dan op als sjabloon. Op deze manier kun je de doelgroep makkelijker toepassen op andere campagnes.

3. Format

De keuze voor een advertentieformat is deels afhankelijk van je doelstelling. Je kunt kiezen voor onder andere een tekstadvertentie die rechts op LinkedIn-pagina’s verschijnt, een advertentie met een afbeelding of video die in de tijdlijn verschijnt, of een gesponsord bericht dat in de LinkedIn inbox van je gekozen publiek verschijnt. Als je kiest voor de tweede optie (plaatsing), dan kun je ervoor kiezen om de advertentie ook te laten zien bij partner apps en websites. Tot slot is het mogelijk om een gepubliceerde post te sponsoren. Dit doe je door boven aan de post op ‘nu sponsoren’ te klikken.

social adverteren

4. Budget

Het is vanzelfsprekend dat het afstemmen van je budget van groot belang is. Je hebt twee opties bij het afstemmen van je budget:
Je hebt een periode waarin een promotie relevant is, en waar je een maximaal bedrag aan wilt uitgeven. Met een rekensom kom je al snel op je dagbudget (let er op dat dit 20% hoger kan uitvallen dan ingesteld).
Je hebt een totaalbudget. Vul hier zeker een einddatum bij in.
Vervolgens kies je het soort bod dat je wilt doen, aangezien je concurreert met andere adverteerders voor de advertentie posities. Wanneer je niet te veel wilt nadenken over het soort bod, kun je kiezen voor een geautomatiseerd bod. In dit geval neemt LinkedIn het bieden op de advertentie van je over. Daarnaast kun je ook kiezen om een bod op basis van CPC (cost per click) of CPM (cost per mille) te doen. Hierbij geeft LinkedIn een suggestie op basis van adverteerders.

5. De advertentie

Je hebt nu alle basisinstellingen ingesteld, die het waarschijnlijk voor de volgende keren een stuk makkelijker maken, maar je hebt de advertentie zelf nog niet gemaakt. Op basis van de instellingen zal LinkedIn je een aantal invoervelden laten zien. Vul alles in en vergeet vooral niet het voorbeeld goed te checken (voornamelijk ook de mobiele versie). Je kunt hiervoor altijd de richtlijnen voor LinkedIn Adverteren raadplegen. Publiceer de advertentie pas wanneer alles goed staat.

6. Rapportage

Via campagnebeheer krijg je direct een overzicht van de accounts die je hebt en wanneer je op een account klikt, zie je de status en de statistieken van je campagnes. Daarbij is het CTR-percentage belangrijk, waarbij 0,35% een goed mikpunt is. Door bij de specifieke campagne op ‘grafiek’ te klikken, kun je dieper ingaan op de statistieken.

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons