Met HubSpot klaar voor het post-coronatijdperk

Corona stelt ons voor een hoop uitdagingen, maar het virus heeft niet op elk gebied een negatieve impact. Een toename van het online bezoek levert juist kansen op, mits je daar op voorbereid bent. HubSpot kan je daarbij helpen.

Door: Maarten de Kwaadsteniet
Leestijd: 4 min

Wanneer je het hebt over inbound marketing en marketing automation, dan komt HubSpot al snel ter sprake. Het is immers een bewezen tool die veel marketingactiviteiten effectiever maakt en HubSpot is tegelijkertijd kennisleider met betrekking tot de inbound methodologie. De voorbereiding en het inrichten van een inbound marketingcampagne kan echter een tijdrovende klus zijn en daar zit je tijdens een crisis natuurlijk niet op te wachten. Of misschien heb je nu juist wat tijd over, en dat is het goed om hier wat extra aandacht aan te besteden.

We zien in deze tijd een toename in online gebruik, zoals ook blijkt uit benchmarks van HubSpot zelf, die zeer representatief zijn en vaak worden geüpdatet. Klanten zoeken hun heil – in veel gevallen waarschijnlijk noodgedwongen – online. Waarschijnlijk heb jij dus – net als veel andere bedrijven – op dit moment meer traffic op jouw site. Maar hoe zorg je er nu voor dat je daar goed op inspeelt? Hoe zorg je dat je klanten die – in veel gevallen waarschijnlijk noodgedwongen – online hun heil zoeken, bij jou terechtkomen om de juiste informatie tot zich te nemen. En vervolgens met jou in zee gaan.

Dat is vaak nog best lastig, want uit dezelfde benchmarks van HubSpot dat bureaus in verhouding minder deals sluiten dan voorheen, terwijl de salesactiviteiten juist toenemen. De reden ligt voor de hand: Bedrijven doen een pas op de plaats en willen eerst eens zien hoe de wereld er over een paar maanden uitziet voordat ze weer zaken doen. Het is daardoor wellicht lastig om het getoonde flywheel te volgen, maar er liggen juist kansen wanneer je bedenkt dat er een nieuwe realiteit in aantocht is. HubSpot kan daar een belangrijke rol in spelen.

HubSpot Flywheel

Een groot voordeel van HubSpot is dat het een totaaloplossing is, maar dat betekent eveneens dat bepaalde aspecten op momenten wellicht naar de achtergrond verdwijnen die wel van belang zijn. Je denkt immers als snel na over het resultaat, maar de reis naar dit resultaat is zeer belangrijk, zeker wanneer je in crisistijd mogelijk veel ‘vreemden’ bereikt. Bedenk dat je in de customer journey door relevante content te bieden op het juiste moment de kans op hoogwaardiger commerciële contacten vergroot.

Vreemden leren kennen

Daarvoor moet je de contacten leren kennen en daar is HubSpot uitermate geschikt voor. Je kent je doelgroep en je hebt wellicht al persona’s opgesteld, maar van het (online) gedrag leer je vooral wat je nog niet wist. HubSpot biedt legio mogelijkheden om van je leads te leren en kent ook volop integratiemogelijkheden, waardoor je bestaande activiteiten kan koppelen aan de tool. Wanneer je traffic toeneemt, dan zal je zien dat je patronen gaat herkennen, die HubSpot ook weer heel handig in reports kan plaatsen.

Overigens sluit het leerproces niet uit dat je wilt acteren op low hanging fruit; je wilt immers ook kansen in de huidige realiteit niet laten liggen. Uit een onderzoek dat we recent hebben afgenomen bij onze relaties blijkt dat bijna 60% van de deelnemers al weer druk aan de slag is, waarbij 27% aangeeft al plannen te maken voor na de lockdown. Het is dus zeker niet verkeerd om je aanbod net even aan te passen zodat het aansluit bij de huidige realiteit (dat doen wij zelf ook), zodat mensen niet weglopen terwijl je ze toch verder zou kunnen helpen. Een tip van HubSpot is om de focus tijdelijk op educatie te leggen in plaats van promotie, aangezien klanten deze behoefte hebben en zich op deze manier aan je willen binden.

Inbound methodologie

De vervolgstappen in de customer journey zijn ook in deze tijd belangrijk, maar een inventarisatie kan juist goed zijn om zo meteen perfect voor de dag te komen. Daar komt bij dat je de vervolgstappen af wilt stemmen op de nieuwe realiteit – ofwel het post-coronatijdperk – en wanneer je het goed timet, dan kun je de verschillende fasen naadloos op elkaar afstemmen. Bedenk dat ook in lastige tijden het verstandig is om kwaliteit te verkiezen boven snelheid, zodat je iets aanbiedt dat waardevol is.

Het belang van de analyse

Een van de grote krachten van HubSpot is dat je het gedrag van je bezoekers in kaart kan brengen en vervolgens kan destilleren wat jij kunt doen om in te spelen op de behoeften van je bezoekers. Dat kan heel gericht door gepersonaliseerde content te creëren en aan te bieden aan een specifieke bezoeker, maar in deze tijd is helemaal niet verkeerd om ook focus te leggen op het leren kennen van je bezoeker. Is een bepaalde sectie van je website drukbezocht, terwijl de gewenste vervolgstap niet wordt gemaakt? Waar zit de kink in de kabel? Is er wellicht iets te ontdekken aan het gedrag van je bezoekers, of is de call to action niet goed afgestemd op de parameters van je bezoekers?

Maak je geen zorgen als je niet het perfecte plaatje hebt als zo meteen Nederland weer ‘opengaat’, want het leerproces is continu en begint voor een gedeelte pas wanneer je je doelgroep – die je middels HubSpot in kaart hebt gebracht – gerichter gaat benaderen. Het grote voordeel van het voorbereidende werk is dat je waarschijnlijk al leads hebt gevonden om relatief snel succes mee te behalen. Belangrijker is echter dat je je content zo inricht dat je bezoekers vinden waar ze behoefte aan hebben en jij tegelijkertijd je propositie kunt aanbieden en duiden.

We willen daarbij benadrukken dat contentmarketing nooit een truc moet zijn om een product aan te smeren waar jouw doelgroep helemaal geen behoefte aan heeft. Het is echter een illusie dat wanneer je propositie goed is, je daar content over publiceert en je afwacht tot er iets gebeurt je per definitie succes zal hebben. Je kunt geluk hebben, maar over het algemeen zal je het gedrag van je doelgroep moeten leren kennen om ze op een effectieve te benaderen.

Hoe HubSpot handelt in coronatijd

HubSpot zelf zit ook niet stil tijdens de crisis en biedt momenteel een aantal kortingen, extra tools en andere voordelen, om zo bedrijven te ondersteunen bij het aanpassen aan de huidige en komende tijd. Via deze pagina kun je deze bekijken en kun je ook meteen checken welke verdere maatregelen HubSpot treft om hun diensten zo goed mogelijk te blijven inzetten. Schakel je liever onze hulp in om te kijken wat HubSpot voor jouw organisatie kan doen? Laat het ons weten en we nemen vrijblijvend contact met je op. We kunnen de gehele onboarding voor je uit handen nemen, maar natuurlijk ook complete campagnes voor je inrichten.

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons