HubSpot Do’s and Dont’s voor de afwegingsfase

HubSpot is een krachtige tool die voor veel organisaties een meerwaarde betekent. Dat betekent niet dat je blind de tool moet instappen, maar moet beseffen waar je aan begint en waar je rekening mee moet houden.

Door: Maarten de Kwaadsteniet
Leestijd: 4 minuten

Voordat we je 4 do’s and 2 dont’s presenteren: Wat is HubSpot ook alweer? HubSpot is een bewezen CRM-tool die marketing- en salesactiviteiten binnen je organisatie effectiever maakt en is tegelijkertijd kennisleider met betrekking tot de inbound methodologie. Wil je meer weten over de tool, dan raden we je aan om onze whitepaper te downloaden door het formulier onderaan het artikel in te vullen.

Don’t: Blind HubSpot instappen

De eerste don’t hadden we al benoemd, maar wat toelichting is wellicht gewenst. HubSpot is namelijk een krachtige tool die al snel als dé oplossing overkomt. Het mooie is ook nog dat je er gratis mee aan de slag kan en vanaf dat moment bijvoorbeeld het CRM kunt gaan vullen. Daar is op zich niks mis mee, maar wij weten dat dit niet de handigste eerste stap is. Je komt namelijk al snel erachter dat je belangrijke features mist in het gratis pakket en dat kan op een teleurstelling uitlopen. Hoe kun je dat voorkomen? Het is vooral belangrijk om eerst de mogelijkheden te verkennen en door dit artikel te lezen, ben je in ieder geval alweer een stuk wijzer.

Do: Je website als begin- en eindpunt zien

Hoewel je waarschijnlijk veel meer doet dan alleen het vullen van je website, is het wel vaak zo dat je leads op deze manier bereikt. Dat is ook het idee van HubSpot, waardoor ze jouw website centraal zetten. Dit is dan ook de plek waar je call to actions vinden zijn of naar verwijzen, en je conversie (grotendeels) plaatsvindt. Als je voor HubSpot kiest, dan koppel je je website aan de tool, waarna je heel veel inzicht krijgt in je bezoekers. Ook kun je heel eenvoudig formulieren en call to actions (zoals je veel op Scripta.nl terugziet) toevoegen. HubSpot knoopt alles aan de achtergrond netjes aan elkaar, zodat je niet alleen weet wat er gebeurt, maar ook de conversie toeneemt.

Do: Goed uitzoeken wat het je kost

HubSpot is in vergelijking met andere tools niet gigantisch kostbaar, maar het is ook niet zo dat het je niks kost. Wat je daadwerkelijk kwijt bent aan de tool is zeer afhankelijk van je doelen en wensen. Breng dit in kaart en raadpleeg daarna vooral de pricing-pagina van HubSpot. Kijk niet alleen naar de features, maar ook bijvoorbeeld naar de hoeveelheid mails die je per kalendermaand kunt versturen. Als je namelijk een serieuze mailinglijst hebt, dan kan het wel eens zo zijn dat je beter een duurder pakket aan kunt schaffen. Bij twijfel kun je ook altijd contact opnemen met HubSpot of met ons, aangezien we HubSpot-partner zijn.

HubSpot Do's and don'ts

Don’t: Alles zelf willen doen

Het gevoel ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ overheerst al snel bij HubSpot. Je koppelt de tool simpelweg aan je website, maakt wat geautomatiseerde mails, vult het CRM netjes in, stelt je salesteam op de hoogte en vervolgens gaat alles vanzelf. Uiteraard is het niet zo eenvoudig en is het zeker niet de bedoeling dat je het in je eentje doet. Betrek iedereen binnen je team bij de HubSpot-integratie en schroom ook niet om externe hulp in te schakelen. Ook kent HubSpot zelf een zeer bekwame en alerte serviceafdeling die je kunt inschakelen.

Do: Tijd inplannen voor de onboarding

Zoals gezegd is HubSpot een complexe tool, die je niet zomaar onder de knie hebt. Daarbij moet je er rekening mee houden dat je de methodologie moet leren kennen om het meeste uit de tool te halen. Dat kost tijd. Hoewel de tool je de handvaten geeft om het onboarding-proces goed in kaart te brengen en je meer dan genoeg kennis biedt, rekenen we zo’n drie maanden voordat je daadwerkelijk met de tool stappen kan gaan maken. En ja, hoewel we dan preken voor eigen parochie, helpt het als wij je in dat proces begeleiden.

Do: De HubSpot Academy induiken

HubSpot is niet alleen een tool; er gaat ook een hele inbound methodologie achter schuil. Dat kan overkomen als een hele berg marketingtermen om interessant over te komen, maar in de praktijk helpt de methodologie je daadwerkelijk om je eigen organisatie beter te leren kennen en vooral je communicatie effectiever in te zetten. Om dat onder de knie te krijgen, kun je de HubSpot Academy volgen, die gratis beschikbaar is. Nadat je voor HubSpot hebt gekozen, is de HubSpot Academy alsnog een zeer welkome leerschool. Sterker nog, ondergetekende maakt er nog steeds gebruik van om zijn kennis te vergroten.

Klinkt HubSpot interessant en wil je een keer met ons bespreken of het voor jouw organisatie relevant kan zijn? Neem dan contact met ons op via het onderstaande contactformulier. Wij zijn altijd eerlijk over het nut van de tool voor jouw organisatie en gaan zeker niet HubSpot voorstellen als het geen fit is.


Download onze HubSpot whitepaper

Meer weten over HubSpot? Download dan onze whitepaper door je mailadres achter te laten. Dan sturen we je het document zo snel mogelijk via de mail.


Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons