Het maken van een contentstrategie voor social media

Content is de ruggengraat van sociale media. Zonder content zou het niet interessant zijn voor de gebruikers. Door goede content te hebben, kun je een groot verschil maken in het bereik en betrokkenheid van je merk. Hierdoor kun je meer loyale klanten en uiteindelijk meer sales creëren.

Door: Nathalie Wittendorp
Leestijd: 5 min

Veel marketeers weten dit al, maar in deze tijd moet je in minder dan drie seconden de aandacht trekken. De reden? We zijn continu aan het scrollen door content. Hierdoor maken consumenten in een fractie van een seconde beslissingen of ze de content waardevol genoeg vinden om het te nuttigen.

Bij het maken van een contentstrategie voor social media moet je het volgende in je achterhoofd houden. Er zijn drie redenen waarom mensen social media gebruiken: ze willen geïnformeerd worden, vermaakt worden en zich verbonden voelen.

Contentstrategie social media

De basics

Waarschijnlijk ken je de uitspraak ‘content is king’ wel. In de wereld van social media zijn er twee dingen belangrijk: de content en hoe mensen op het platform reageren op deze content. Er zijn veel verschillende soorten content, specifiek voor social media. Veel hiervan kan toegepast worden op verschillende platforms. Hieronder beschrijven wij ze:

Tekst

Tekstberichten waren de hoofdpilaren voor verschillende platformen zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. De laatste jaren zijn ook deze platformen veranderd naar visuele platformen. Aansluitende tekst bij visuele berichten is echter nog wel steeds gebruikelijk.

Visuals

Visuals zoals foto’s, infographics, GIFs en illustraties zijn steeds gebruikelijker. Tegenwoordig heb je alleen een smartphone nodig om goede foto’s te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Veel platforms spelen hierop in. Zo hebben Facebook en Instagram galerijen en fotocarrousels toegevoegd.

Video

Video is een populaire contentoptie om te overwegen. Wist je dat marketeers die video gebruiken 49% sneller groeien dan non-video gebruikers? Of dat 59% van de executives eerder voor video kiezen dan voor tekst? Lees er hier meer over.

Met name korte video’s (van 15 seconden) zijn deze dagen erg populair op platforms zoals TikTok, Instagram Stories en Facebook Stories. Bij Instagram en Facebook verdwijnen deze stories 24 uur na het plaatsen. Via Stories kun je gemakkelijk je doelgroep laten engagen met jouw bedrijf. Zo kun je polls toevoegen, vragen beantwoorden of juist een behind the scenes-video laten zien.

Naast eigen content bestaat er ook content die niet door jezelf (of het bedrijf) gemaakt is. Deze twee contenttypes zijn influencer content en user generated content.

Influencer content

Wij houden van bekende mensen en vinden hun mening belangrijk. Op het moment dat ze content delen, luisteren we. Bekendheden zijn dus influencers: individuen die een grote, zeer invloedrijke volgersbasis hebben. De volgersbasis kan internationaal of nationaal zijn.

social media content

User generated content

User generated content is content zoals blog posts, tweets, posts, video’s, foto’s of reviews die is gecreëerd door iemand die met jouw bedrijf of producten te maken heeft, zoals een klant. De content kan bijvoorbeeld een unboxing video zijn. Stackla meldt dat 79% van de ondervraagde mensen zegt dat user generated content een grote invloed heeft op aankoopbeslissingen. Ook geven ze aan dat user generated content 9,8 keer impactvoller is dan influencer content bij het maken van een aankoopbeslissing.

Het creëren van jouw strategische social contentplan

Het gebruik van elk social media-platform dat bestaat en het plaatsen van willekeurige content zal niet de gewenste resultaten opleveren. Het grootste succes krijg je door social media-content op een strategische manier te plaatsen. Hierbij is het van belang dat de content past bij je doelen en de middelen die je beschikbaar hebt. Dit laatste is vooral belangrijk wanneer je geen team hebt van social media-experts.

Dus hoe creëer je een sterke contentstrategie voor social media die succes genereert voor jouw bedrijf? De eerste stap is om uit te vogelen wat goed heeft gewerkt voor jouw bedrijf in het verleden en wat juist niet. Welke social media-platforms genereerden het meeste engagement met jouw doelgroep? Welke contenttypes hebben het beste resultaat opgeleverd, per views, click throughs en comments?

Maak hiervoor een content audit van elk social media-platform om te begrijpen waar jouw doelgroep het beste op reageert. Hierbij kun je het beste kijken naar:

  • Verschillende social media-platforms
  • Contenttypes
  • Welke social campagnes hebben een return on investment?

Om je content audit te maken kun je gebruikmaken van de statistieken van elk platform.

Na het maken van je content audit is het handig om na te denken over je goals en buyer persona’s. Lees hier hoe je een buyer persona moet maken. Begin met je goals en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat hoop je terug te krijgen van al je social media-inspanningen?
  • Wil je je publiek (zoals het aantal volgers) vergroten?
  • Wil je de traffic naar je website of blog vergroten?

Na het maken van je goals en buyer persona’s kun je verder met het onderzoeken hoe concurrenten social media gebruiken en hoe ze presteren. Hierbij kun je de volgende vragen stellen bij het maken van een analyse:

  • Hoeveel volgers hebben concurrenten vergeleken met jouw bedrijf (per platform)?
  • Hoe presteert hun content (gebaseerd op de statistieken die je kunt zien zoals het aantal likes of comments)?
  • Welke content presteert het best?
  • Hoe zorgt deze content voor conversie bij volgers?

Na het maken van een analyse is het tijd om je middelen te bekijken. Wie maakt de content op dit moment? Heb je een team specifiek voor social media, die goede afbeeldingen, GIFs en video’s kan maken? Of heb je hierbij hulp nodig van een andere partij? En wie gaat de posts daadwerkelijk publiceren?

Houd in je achterhoofd dat je contentplan er anders uit zal zien als je een één- of tweepersoons social media-team hebt, in plaats van een team van vijf of meer personen. Mocht je het gevoel krijgen dat het te veel wordt, geef dan jouw top social media-platforms prioriteit. Hierbij kun je gebruikmaken van de content audit die je eerder hebt gemaakt.

Tot slot is het belangrijk om altijd je content te blijven testen. Probeer nieuwe dingen en zorg dat niet alle posts hetzelfde blijven. Het uitproberen van verschillende contenttypes is de enige manier om te begrijpen wat werkt bij jouw publiek.

Het maken van een contentkalender

Nu je een goed idee hebt welke social media-kanalen je prioriteiten wilt geven en welke contenttypes je wilt plaatsen op elk kanaal is het tijd om een contentkalender te maken. Deze kalender kun je gebruiken om content voor te bereiden voor de komende weken en soms zelf maanden. Vergeet niet om soms in te spelen op gebeurtenissen, zoals een Starbucks-beker die per ongeluk te zien was in een Game of Thrones-aflevering. Creativiteit is belangrijk en maakt je interessanter dan je competitie.

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons