Content guide: Organisch bereik en groeien door participatie

Online bereik genereren hoeft niet ingewikkeld te zijn. Een betaalde social media-campagne biedt je gegarandeerde views op je post en als je je ogen sluit voor de conversie, dan geeft dat een bevredigend gevoel. Daar is niks mis mee, maar organisch bereik is in veel gevallen waardevoller. 

Wij geloven in participatie om content te realiseren, maar waarom zou je dat doen? In de praktijk blijkt organisch bereik en de groei die daar vaak mee gepaard gaat lastig te realiseren. Je kent vast het gevoel dat je een roepende in de woestijn bent, op een platform waar de discussie exclusief over dat ene actuele onderwerp gaat. Dat is vervelend als je een relevant onderwerp wilt aansnijden, waar je ook nog eens een zeer interessant artikel over hebt geschreven of een mooie video over hebt laten maken. Het zou namelijk zomaar kunnen dat je niet opvalt en de content waar je zoveel moeite voor hebt gedaan weinig impact heeft.

Er zijn veel verschillende manieren om toch bereik te genereren. Waar wij bij Scripta achter zijn gekomen, is dat participatie een laagdrempelige manier is om je content te verrijken. Tegelijkertijd kun je zo je kansen vergroten om organisch bereik te genereren. Het zorgt er ook meteen voor dat de (uiteindelijke) conversievraag natuurlijker overkomt. De ontvanger ervaart wat je te zeggen hebt namelijk niet als reclame. Dat moet ook niet de insteek zijn als je krachtige content maakt; je hebt simpelweg een verhaal te vertellen.

Contentrealisatie door middel van participatie

Hoe werkt participatie in het geval van contentrealisatie? We kunnen dit het makkelijkste uitleggen door een voorbeeld te geven. Stel, je schrijft een artikel over groene daken, omdat je als organisatie wilt verduidelijken dat duurzaamheid belangrijk voor je is. Je kunt in dat geval op onderzoek uitgaan, actuele artikelen selecteren, bronnen raadplegen en daar de juiste visuals bij zoeken. Wellicht doe je intern een rondvraag of iemand nog een mooi initiatief weet, waar best wel wat interessante insteken uitkomen. Dat levert een solide artikel op en je kunt mensen binnen je organisatie vast zover krijgen dat je het delen via social media. Fijn, maar je kunt je kansen vergroten door participatie toe te passen.

Organische groei door participatie

Het idee is om na te denken welke externe personen of partijen je kunnen helpen om je artikel te verrijken. Dat doe je door bij elke stap te bedenken wie je moet hebben om input te leveren. Lees je bijvoorbeeld in een dagblad over een start-up die een innovatie op het gebied groene daken heeft? Neem dan contact met ze op om te vragen of ze je mee kunnen helpen bij de totstandkoming van het artikel.

Je kunt ze simpelweg hun verhaal laten doen, maar je kunt ze ook vragen om voorbeelden te geven van uitdagingen die ze hebben overwonnen. Misschien hebben ze zelfs wel een betere insteek; dat is helemaal niet erg.

Ondersteundend beeldmateriaal

Vergeet ook niet om te vragen of ze beeld bezitten dat je mag gebruiken om het artikel te verrijken. Daarbij is het altijd netjes om te checken of de fotograaf of videomaker genoemd moet worden. Wellicht heeft de start-up wel een zeer relevante video die je bij het artikel kan plaatsen en op social de aandacht kan trekken voor de content. Vraag bij alles wat je doet qua beeld wel of je toestemming hebt om het te gebruiken en vraag dit bij twijfel aan de beeldmakers.

Organische groei voor content

De ‘valkuil’ is dat je veel van bovenstaande zaken zelf wilt oplossen. Het beeldmateriaal moet niet bekend zijn bij de ontvanger, dus liever kies je dan niet voor bestaande foto’s of video’s. Tenminste, zo zou je kunnen denken en dat is een natuurlijke gedachte. Participatie betekent niet dat je de regie volledig uit handen geeft; je betrekt simpelweg meer vertellers bij je verhaal. De content die je realiseert zou in de uiteindelijke vorm ook niet mogelijk moeten zijn zonder deze extra vertellers en dat mogen ze ook weten. Samen heb je een mooi artikel over groene daken gerealiseerd.

Aandacht voor publicatie

Betrek participanten ook in het proces tot publicatie en laat ze meelezen of -kijken. Je zult dan zien dat op het moment van publicatie de aandacht voor de content groter is dan als je alles zelf zou hebben opgelost. De personen die hebben geparticipeerd kijken er waarschijnlijk zelfs naar uit. Schroom ook niet om nog even een mail uit te sturen als je content gepubliceerd is. Een subtiele oproep om het artikel of de video te delen met hun netwerk is ook zeker niet ongepast. Je zult zien dat de content met trots verspreid wordt.

Bij Scripta passen we bovenstaande logica voor bepaalde klanten met succes toe, maar bedenk ook dat participatie niet voor elke case praktisch of nuttig is. Daarbij is het ook zeker niet de bedoeling dat je alles uit handen geeft en achteroverleunt totdat de input binnen is. De balans is soms lastig te bepalen, zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt met de beschreven aanpak. Wij kunnen je altijd ondersteunen om tot een bevredigend resultaat te komen. Neem zeker contact met ons op voor een vrijblijvend advies.

Meer weten over het onderwerp? Check onze inbound contentmarketing pillar page.

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons