4 voorspelde social media-trends die echt werken in 2021

We zaten al veel online, maar sinds de coronacrisis zijn we niet meer van social media-kanalen af te slaan. Daarom waren wij benieuwd welke trends een positieve invloed hebben gehad op de groei van social media en welke trends zeker nog de moeite waard zijn om toe te passen in 2021.

Door: Myrna van Gils
Leestijd: 3 min

1. Social media gedrag verandert sneller

Ons social media-gedrag heeft een groeispurt gemaakt. De coronacrisis en lockdowns hebben ervoor gezorgd dat het social media-gebruik nog sneller is gestegen. Niet gek, want we zijn sociale wezens en willen niets liever dan verbonden blijven met elkaar. Daarom zitten we meer en langer op social media. Wat voor invloed heeft dit op je social media-plan?

  • Blijf kritisch kijken naar je statistieken. Doordat mensen gedurende de dag vaker online zijn, kan het voorkomen dat jouw beste dag en tijd om te plaatsen donderdag 14:00 was, maar nu juist vrijdag om 10:00.
  • Ga niet meer plaatsen omdat mensen meer online zijn. Let vooral op de kwaliteit van je posts in plaats van kwantiteit. Hierover meer in het volgende punt.

 

Social media statistieken

2. Purpose-driven social media content

Social media is naast een promotiekanaal voor je product of dienst tegenwoordig ook een belangrijk communicatiekanaal. Mensen willen dan ook graag zien dat jij je inzet voor iets groters, dat je menselijkheid en relevantie uitstraalt. Dit worden ook wel purpose-driven campagnes genoemd.

Je ziet dat meer organisaties investeren in een goede contentstrategie waarin je verhaal vooral eerlijk en persoonlijk is. Vooral videocontent is en blijft een bijzonder effectief middelen binnen de creatie van je contentstrategie.

3. Vertel je verhaal via Instagram stories

Je kunt niet meer om Instagram stories heen. Sprout Social meldt dan ook dat er per dag 500 miljoen gebruikers gebruikmaken van Instagram stories.

Instagram is begonnen als platform om foto’s te delen, maar door de stories-functie zijn juist video’s belangrijker dan ooit. Het is daarom verstandig om in videocontent te investeren om het meeste uit de stories-functie te halen voor je contentstrategie. Uit een onderzoek van SocialInsider study is dan ook gebleken dat de drop-off bij foto’s een stuk hoger ligt dan bij video.

Ga je aan de slag met Instagram stories? Vergeet het dan niet interactief te maken door bijvoorbeeld het volgende toe te voegen:

  • Stickers
  • Vragen
  • Polls

Dit verhoogt de interactie met je pagina. Het algoritme van Instagram is hier gevoelig voor en jij bent weer zichtbaarder voor je huidige en toekomstige volgers.

 

Social media interactie

4. Verkoop via social media

De social media-industrie is altijd bezig om de user experience van de gebruikers te verbeteren. Ook de user experience voor aankopen is tegenwoordig nog makkelijker. Instagram biedt de functie waarmee je bij een productfoto een ‘koop-tag’ kan toevoegen. Hierdoor kan je niet alleen de prijs zien, maar wordt het aankoopproces ook een stuk makkelijker gemaakt. Je verlaat namelijk nooit Instagram door de integratie.

Naast Instagram biedt ook Facebook een functie aan om te winkelen binnen het kanaal. Zo biedt de functie ‘shop’ op je Facebook-bedrijfspagina een gemakkelijk koopproces waarbij je direct vanaf Facebook het product uit de shop kan kopen.

Waarom het verstandig is om deze trend serieus te nemen? Sprout Social laat weten dat 54% van de social media-gebruikers online naar producten zoeken en dat aanbevelingen het aankoopproces beïnvloeden met maar liefst 71%. Al heb je het hele aankoopproces nog niet geheel compleet, het toevoegen van een koopknop verhoogt de kans dat de gebruiker een aankoop gaat doen.

Wij helpen graag

Social media is en blijft een snelgroeiende industrie en daarom een belangrijk onderdeel binnen je contentstrategie. Maak jij al gebruik van deze trends of ben je nog zoekende hoe je het dit  beste kan toevoegen aan je content-strategie? Wij gaan graag met je samenzitten om te kijken hoe we jouw contentstrategie naar een next level kunnen krijgen. Neem vrijblijvend contact met ons op via het onderstaande formulier.

Realiseer je marketingdoelstellingen met slimme & effectieve content

Contact

Adres

Bergstraat 9
3811NE Amersfoort

Over ons